Doğa Temelli Eğitim Programı - Temel Düzey
18 Ekim 2024 Cuma
DOĞA TEMELLİ EĞİTİM PROGRAMI - Temel Düzey
Eğitim tarihleri: 23-30 Kasım 2024
Yer: Giresun Üniversitesi - Güre Yerleşkesi - Eğitim Fakültesi
*Eğitimler 23 ve 30 Kasım 2024 tarihlerinde iki gün toplam 8 saat olarak gerçekleştirilecektir.
Eğitim sonunda katılımcılara KATILIM BELGESİ verilecektir.
Eğitmenler : Doç. Dr. Elif ÖZTÜRK
Giresun Üniversitesi - Temel Eğitim Bölümü - Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı
Eğitim Yeri : Giresun Üniversitesi - Güre Yerleşkesi - Eğitim Fakültesi
Eğitim Ücreti : 1000 TL
İçerik:
- Doğa Temelli Eğitim Nedir?
- Doğaya Dayalı Oyun ve Keşif
- Çevreyi Tanıma ve Çocuklara Tanıtma Yöntemleri
- Doğal Materyallerle Yaratıcılık ve Sanat
- Doğa Yürüyüşleri ve Gözlem
- Çocuklarla Bahçe ve Bitki Yetiştirme
- Doğa Farkındalığı ve Sürdürülebilirlik
- Doğa Temelli Eğitimde Yaratıcı Planlama ve Uygulama
Programın Kazandıracağı Bilgi ve Beceriler
- Doğa Temelli Eğitim Yaklaşımlarını Anlama:
Katılımcılar, doğa temelli eğitim (örn. Waldkindergarten, Orman Okulları) hakkında kapsamlı bir bilgiye sahip olacak, bu yaklaşımların okul öncesi dönemdeki uygulanabilirliğini anlayacaklardır.
- Doğada Öğrenme Süreçlerini Planlama Becerisi:
Katılımcılar, doğa temelli etkinlikler ve oyunlarla çocukların keşfetme, problem çözme ve iş birliği becerilerini geliştirebilecek şekilde etkili öğretim planları yapabileceklerdir.
- Doğa Farkındalığı Kazandırma:
Katılımcılar, çocuklara doğa sevgisi ve çevre bilinci kazandırma konusunda gerekli pedagojik yöntemleri öğrenerek, bu farkındalığı artırmaya yönelik etkinlikler düzenleyebileceklerdir.
- Doğal Materyalleri Eğitimde Kullanma:
Katılımcılar, doğal materyalleri (yapraklar, taşlar, çam kozalakları vb.) yaratıcı sanat ve bilimsel etkinliklerde kullanarak sınıf içinde nasıl entegre edebileceklerini öğreneceklerdir.
- Doğa Gözlem ve Yürüyüş Aktiviteleri Planlama:
Katılımcılar, doğa gözlem becerilerini çocuklara kazandırmak ve doğa yürüyüşleri sırasında güvenlik önlemleri alarak etkili öğrenme fırsatları yaratma konularında bilgi sahibi olacaklardır.
- Sürdürülebilirlik ve Çevre Bilinci Eğitimi:
Katılımcılar, sürdürülebilir yaşam tarzları ve çevreye duyarlı bireyler yetiştirme konusunda bilgi sahibi olacak ve bu konuları okul öncesi öğretim programlarına entegre edebileceklerdir.
- Yaratıcı Eğitim Stratejileri Geliştirme:
Katılımcılar, doğaya dayalı eğitimde yenilikçi ve yaratıcı stratejiler geliştirme konusunda yetkinlik kazanacak ve kendi öğretim ortamlarına bu yaklaşımları uyarlayabileceklerdir.
- Çocuklarla Doğa İlişkisini Güçlendirme:
Katılımcılar, çocukların doğayla bağ kurmalarını sağlayacak oyun, gözlem ve keşif etkinlikleri düzenleyerek, onların bilişsel, duygusal ve fiziksel gelişimlerini destekleyebilecektir.
Ölçme Değerlendirme
Doğa Temelli Eğitim Uygulama Planı Geliştirme:
Katılımcılardan, program sırasında öğrendikleri strateji ve yöntemleri kullanarak, kendi okul öncesi sınıflarına yönelik bir doğa temelli eğitim etkinlik planı oluşturmaları istenebilir. Bu etkinlik planı, doğada yapılacak bir oyun veya keşif aktivitesini içermeli ve doğa farkındalığına katkı sağlayacak şekilde tasarlanmalıdır. Plan, hedefler, materyaller, etkinlik akışı ve değerlendirme yöntemlerini kapsamalıdır.
Doğal Malzemelerle Sanat Projesi:
Katılımcılar, doğada topladıkları yapraklar, taşlar, dallar gibi malzemelerle çocukların katılımıyla bir sanat eseri oluşturma görevi alırlar. Bu projenin sonunda, öğretmenler eseri nasıl oluşturduklarını, çocukların sürece katılımını ve projenin pedagojik hedeflerini açıklayan bir değerlendirme yaparlar.
Ön Koşul - Katılımcı
Bu programa katılacak adayların, okul öncesi öğretmenliği alanında lisans düzeyinde bir eğitim alıyor olmaları ya da okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler olmaları gerekmektedir. Ayrıca, adayların çevre eğitimi, sürdürülebilirlik, çocuk gelişimi veya doğa temelli eğitim konularına ilgi duymaları ve bu alanlarda pedagojik bilgiye sahip olmaları beklenmektedir.
Kullanılacak kaynaklar\kitaplar
- Erdoğan, M., & Şahin, E. (2016). Çocuklar için doğa eğitimi: Kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Karademir, E. (2018). Doğa temelli eğitim uygulamaları: Orman okulları. Ankara: Nobel Yayınları.
- Kaplan, H., & Yılmaz, M. (2019). Sürdürülebilir çevre eğitimi: Kuram ve uygulamalar. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
- Makaleler:
- Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır?. Çevre ve İnsan Dergisi, (65), 1-13.
- Güler, T., & Şahin, E. (2015). Çocuklar için doğa eğitimi: Teoriden uygulamaya. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(4), 427-449.
- Raporlar ve Kılavuzlar:
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). Erken çocukluk dönemi doğa eğitimi rehberi. Ankara: MEB Yayınları.
- Orman Genel Müdürlüğü [OGM]. (2021). Doğa ile eğitim rehberi. Ankara: OGM Yayınları.
- Tezler:
- Çelik, B. (2017). Orman okullarının çocukların sosyal becerilerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Çevrimiçi Kaynaklar:
- TEMA Vakfı. (2020). Doğa eğitim programları ve çevre bilinci üzerine rapor. https://www.tema.org.tr/
- WWF Türkiye. (2018). Doğa eğitimi: Çocuklar için sürdürülebilir çevre programı. https://www.wwf.org.tr/